John Peter Russell
(16 June 1858 -22 April 1930) was an Australian impressionist painter.
John Peter Russell was born at the Sydney suburb of Darlinghurst, the eldest of four children of John Russell, a Scottish engineer, his wife Charlotte Elizabeth, nee Nicholl, from London. J. P. Russell was a nephew of Sir Peter Nicol Russell. After his father's death J. P. Russell enrolled at the Slade School of Fine Art, University College, London, on 5 January 1881 and studied under Alphonse Legros for three years.Russell then went to Paris to study painting under Fernand Cormon. (His fellow students there included Henri de Toulouse-Lautrec and Émile Bernard.) Russell was a man of means and having married a beautiful Italian, Mariana Antoinetta Matiocco, he settled at Belle Île off the coast of Brittany, where he established an artists' colony. He would have 11 children with Matiocco, of whom six survived.
John Peter Russell: Vincent van Gogh, 1886, Van Gogh Museum, AmsterdamRussell had met Vincent van Gogh in Paris and formed a friendship with him. Van Gogh spoke highly of Russell's work, and after his first summer in Arles in 1888 he sent twelve drawings of his paintings to Russell, to inform him about the progress of his work. Claude Monet often worked with Russell at Belle Île and influenced his style, though it has been said that Monet preferred some of Russell's Belle Île seascapes to his own. Related Paintings of John Peter Russell :. | Boys on the Beach Belle lle | Remorqueur sur la Seine | Landscape | Stormy Sky and Sea, Belle Ile, off Brittany | Madame Sisley on the banks of the Loing at Moret | Related Artists: ELINGA, Pieter JanssensDutch Baroque Era Painter, 1623-ca.1682 georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter. Domenico Feti1589-1625
Italian
Domenico Feti Locations
Italian painter. Court painter to the Gonzaga family in Mantua, Feti was influenced by the chiaroscuro technique of Caravaggio. His later works, such as Melancholia (Louvre), belong, in their use of color, to the Venetian tradition.
|
|
|